Van de startende young professionals groeit 1 op de 10
door naar een hogere functie binnen hetzelfde bedrijf. Ruim de helft van de
bedrijven brengt wel in kaart naar welke functies talenten in de toekomst
kunnen doorstromen.
Dit blijkt uit het rapport 'Jong talent naar de top' van
ASA, bemiddelaar van studenten en young professionals. In het onderzoek hebben
275 bedrijven hun ervaringen met talentontwikkeling gedeeld.
Doorgroeitermijn
De termijn waarin jonge talenten doorgroeien verschilt sterk per bedrijf. 6 procent van de organisaties zegt dat hun talent een half jaar tot een jaar na indiensttreding doorgroeit. Bij een derde van de ondervraagde bedrijven blijkt deze mogelijkheid zich pas voor te doen na 1 tot 2 jaar. Nog eens een derde zegt dat het talent pas na 2 jaar een hogere functie weet te bereiken. Opvallend is volgens het rapport dat ruim een kwart van de bedrijven geen zicht heeft op de doorgroeitermijn van hun young professionals.
De termijn waarin jonge talenten doorgroeien verschilt sterk per bedrijf. 6 procent van de organisaties zegt dat hun talent een half jaar tot een jaar na indiensttreding doorgroeit. Bij een derde van de ondervraagde bedrijven blijkt deze mogelijkheid zich pas voor te doen na 1 tot 2 jaar. Nog eens een derde zegt dat het talent pas na 2 jaar een hogere functie weet te bereiken. Opvallend is volgens het rapport dat ruim een kwart van de bedrijven geen zicht heeft op de doorgroeitermijn van hun young professionals.
Beleid gericht op het ontwikkelen en benutten van talenten
is volgens ASA voor een young professional één van de belangrijkste factoren om
zich voor een langere periode aan een bedrijf te binden. “Hoe meer aandacht een
bedrijf besteedt aan het in kaart brengen en ontwikkelen van talenten, hoe
hoger het percentage doorgroeiende young professionals. Dit komt uiteindelijk
de continuïteit binnen het bedrijf ten goede", zegt directeur Jan van
Gorkum.
Samenvatting
Slechts ruim 1 op de 10 van de startende young professionals
groeit door naar een hogere functie binnen hetzelfde bedrijf. Dit blijkt uit
onderzoek van ASA ‘Jong talent naar de top’. Het verschilt per bedrijf hoelang
jonge talenten er over doen om door te groeien. Bij 60 procent van de
ondervraagde bedrijven heeft het jonge talent een hogere functie bereikt. Volgens
het raport heeft 25 procent geen zicht op de doorgroeitermijn van hun jonge
talenten. Volgens ASA is het één van de belangrijkste factoren om het beleid te
richten op het ontwikkelen en benutten van talenten om het talent te behouden. Hoe
meer young professionals zich kunnen ontwikkelen, hoe meer dat de continuïteit binnen
het bedrijf ten goede doet.
Mijn mening
Ik ben van mening dat jonge talenten binnen een organisatie zich
niet meteen kunnen door ontwikkelen naar een hogere functie. Om door te kunnen
groeien naar een hogere functie moet je niet alleen kennis hebben op
theoretisch vak, maar ook praktijkervaring binnen de organisatie. Je moet het
bedrijf leren kennen en weten hoe je je theoretische kennis toepast in de
praktijk. Dat heeft tijd nodig en bedrijven moeten hun jong talent de kans
geven om hun theorie te kunnen koppelen aan de praktijk. Als zij dit kunnen is
het mogelijk om door te stromen naar een hogere functie. Als ik dus naar het
raport ‘Jong talent naar de top’ van ASA kijk, dan ben ik dus ook van mening
dat deze cijfers niet opvallen zijn. Wel vind ik het vreemd dat volgens het
raport ruim een kwart van de bedrijven geen zicht hebben op het
doorgroeitermijn van hun jonge talenten. Mij lijkt het erg belangrijk om deze
talenten op een juiste manier te rijpen en te weten wanneer zij er klaar voor
zijn om door te kunnen groeien naar een hogere functie. Als deze talenten weten
waar ze aan toe zijn en weten wat ze kunnen verwachten, zullen zij langer het
vertrouwen hebben dat ze de kans krijgen om door te groeien binnen het bedrijf.
Als het voor de talenten onbekend is of zij zich kunnen door ontwikkelen zullen
ze sneller op zoek gaan naar een ander bedrijf die wel de kansen om door te
groeien biedt. Als je dit talent langer kunt behouden kun je binnen de
organisatie ook iets opbouwen. Zo creëer je continuïteit binnen het bedrijf.
Het is inderdaad van groot belang dat bedrijven hun jonge talenten de kans aanbieden zich op te werken binnen het bedrijf. Dit kan alleen al door duidelijkheid te geven over de kansen. Ik ben het wel eens dat ze de tijd moeten krijgen zich te kunnen verdiepen in hun specifieke theorie, maar men moet er wel tempo achter zetten om het momentum te bewaren.
BeantwoordenVerwijderen