maandag 9 september 2013

Slechte medewerker: investeren of wippen?

Soms is een falende medewerker nog te redden met een extra investering van tijd, aandacht en kennis. Maar soms kost dat helaas te veel.
 
Iedere organisatie maakt het wel eens mee dat iemand niet goed functioneert. Je kúnt dan beslissen om deze medewerker te ontslaan, maar dat is voor niemand fijn. Voor de medewerker uiteraard niet, maar ook niet voor jou als manager en je bedrijf. In de eerste plaats is het ontslaan van mensen nooit iets om naar uit te kijken, en bovendien wacht jou vervolgens een lang, onzeker zoektraject naar een vervanger. En wie kan met zekerheid zeggen dat die wel zijn draai zal vinden?
 
Eerlijk is eerlijk: In de meeste gevallen kom je er al in de proefperiode achter of iemand geschikt is of niet. Ook met een beoordeling kun je uit de voeten. Maar hoe neem je de beslissing tussen het doorontwikkelen (met alle risico’s van dien) of het ontslaan en een nieuw iemand aannemen (met al het gedoe, kosten en risico’s van dien) op een afgewogen manier?
 
Daar is volgens Wendy Zonneveld, leidinggevende en coach bij Aware Coaching en Advies niet echt een eenduidig antwoord op te geven. ‘De redenen waarom iemand niet goed functioneert zijn zo divers, dat je niet zo maar kan zeggen dat investeren wel of geen zin heeft’, zegt ze. ‘Tegelijkertijd zeg ik altijd: beter geen medewerker dan een slechte medewerker.’
 
Gelukkig kun je je wel richten op bepaalde signalen die je door dit dilemma heen kunnen helpen. De hamvraag is natuurlijk: ‘Waarom gaat het mis?’ Hieronder wat mogelijke scenario’s, met de opmerking dat voor alles een grijs gebied bestaat.
 



Lees hier verder...
 
Blommestein, M. van (juli http://www.intermediair.nl/vakgebieden/management/slechte-medewerker-investeren-wippen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten