Soms is een falende
medewerker nog te redden met een extra investering van tijd, aandacht en
kennis. Maar soms kost dat helaas te veel.
Iedere organisatie maakt
het wel eens mee dat iemand niet goed functioneert. Je kúnt dan beslissen om
deze medewerker te ontslaan, maar dat is voor niemand fijn. Voor de
medewerker uiteraard niet, maar ook niet voor jou als manager en je bedrijf. In
de eerste plaats is het ontslaan van mensen nooit iets om naar uit te kijken,
en bovendien wacht jou vervolgens een lang, onzeker zoektraject naar een
vervanger. En wie kan met zekerheid zeggen dat die wel zijn draai zal vinden?
Eerlijk is eerlijk: In de
meeste gevallen kom je er al in de proefperiode achter of iemand geschikt is of
niet. Ook met een beoordeling kun je uit de voeten. Maar hoe neem je de
beslissing tussen het doorontwikkelen (met alle risico’s van dien) of het
ontslaan en een nieuw iemand aannemen (met al het gedoe, kosten en risico’s van
dien) op een afgewogen manier?
Daar is volgens Wendy
Zonneveld, leidinggevende en coach bij Aware Coaching en Advies niet
echt een eenduidig antwoord op te geven. ‘De redenen waarom iemand niet goed
functioneert zijn zo divers, dat je niet zo maar kan zeggen dat investeren wel
of geen zin heeft’, zegt ze. ‘Tegelijkertijd zeg ik altijd: beter geen
medewerker dan een slechte medewerker.’
Gelukkig kun je je wel
richten op bepaalde signalen die je door dit dilemma heen kunnen helpen. De
hamvraag is natuurlijk: ‘Waarom gaat het mis?’ Hieronder wat mogelijke
scenario’s, met de opmerking dat voor alles een grijs gebied bestaat.
Blommestein, M.
van (juli http://www.intermediair.nl/vakgebieden/management/slechte-medewerker-investeren-wippen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten