Wat zorgt ervoor dat medewerkers met plezier naar hun werk gaan? Hoe kunt u
een context creëren waarin het beste in mensen naar boven wordt gebracht? Welke
ingrediënten zijn er nodig om structureel de passie en prestatie van een
bedrijf te verbeteren?
Volgens onderzoeker en
bestseller auteur Marcus Buckingham heeft het alles te maken met wat u aandacht
geeft. Hij observeert dat leidinggevenden onnodig veel energie besteden aan het
verbeteren van de zwakke punten van hun werknemers. Uitgangspunt is in veel
gevallen de functieomschrijving en niet de medewerker zelf.
Onderzoek laat zien dat
het veel efficiënter is het om de sterke punten van medewerkers te bepalen en
hun functie hierop aan te passen. ‘Minder dan twee op de tien werknemers weten
hun sterke punten het merendeel van de tijd te benutten.’ Dat betekent dat ruim
80% van de mensen het grootste gedeelte van de tijd vanuit hun zwaktes werkt.
Hoe is dat mogelijk.
Molen, R. van der (juni
2013). Verbeter de passie en prestatie. Geraadpleegd op 06 september 2013, van http://www.hrpraktijk.nl/topics/talentmanagement/nieuws/verbeter-de-passie-en-prestatie
Samenvatting
Volgens onderzoeker en bestseller auteur Marcus Buckingham besteden leidinggevenden onnodig veel energie aan het verbeteren van de zwakke punten van hun werknemers. Uit onderzoek blijkt dat het veel efficiënter is om de sterke punten van medewerkers te zoeken en hun functie hierop aan te passen. Ruim 80% van de mensen werkt het grootste gedeelte vanuit hun zwaktes. Om te leren en te ontwikkelen kijken we naar de zwakke punten om deze te verbeteren. Doordat de medewerkers steeds verteld wordt welke zwakke punten zij moeten verbeteren worden ze gedemotiveerd i.p.v. dat ze hun sterke punten door ontwikkelen. Bedrijven moeten de natuurlijke kwaliteiten van hun medewerkers naar boven halen. Leidinggevenden moeten zorgen dat medewerkers hun sterke kanten kennen en hierdoor hun bijdragen kunnen leveren aan de organisatie.
Mijn eigen mening
Ik vind dat Buckingham gelijk heeft in wat hij zegt over dat bedrijven niet moeten investeren in het verbeteren van de slechte punten, maar juist in de goede eigenschappen. Het is dus belangrijk dat je er voor zorgt dat je weet wat de goede kwaliteiten van je medewerkers zijn. Als een werknemer ergens niet goed in is en hij krijgt telkens maar te horen dat hij die punten moet verbeteren dan werkt dat voor hem demotiverend. Als je een medewerker verteld waar die juist wel goed in is krijgt de medewerker een bevredigd en trots gevoel. Hierdoor zal de medewerker ook een stuk gemotiveerder zijn en met plezier naar zijn werk gaan. Het is dus belangrijk dat je medewerkers ontwikkeld op de punten waar hij of zij goed in is. De punten waar de medewerker meer moeite mee heeft of gewoon slecht in is kan worden opgevangen met andere medewerkers.
Zijn jullie het met mijn mening eens of hebben jullie er nog wat aan toe te voegen?
Ik ben het met je eens dat er meer gekeken moet worden naar de sterke punten van werknemers. Dat werkt voor medewerkers motiverend en ze zullen zich nog beter ontwikkelen in hun sterke punten als er meer aandacht aan word besteed. Toch vind ik dat er ook naar de zwakke punten van medewerkers gekeken moet blijven worden. Als je de zwakke kanten van medewerkers links laat liggen, zullen ze geen moeite meer doen om te proberen te ontwikkelen. Daarom vind ik dat je toch de zwakke kanten moet evalueren. Per slot van rekening kan dat ook voordelig zijn voor medewerker en bedrijf.
BeantwoordenVerwijderen